شنبه 15 شهريور 1399 , 17:000 نظر
0+
0-
کد خبر: 257
| |

محرومیت های سیستان و بلوچستان در تهران پیگیری می شود/ با پیگیری نمایندگان کشت پنبه در ایرانشهر کلید خورد

محرومیت های سیستان و بلوچستان در تهران پیگیری می شود/ با پیگیری نمایندگان کشت پنبه در ایرانشهر کلید خورد

نماینده مردم تهران گزارشی از سفر نمایندگان هیات اعزامی پیشرفت مردمی مجلس به استان سیستان و بلوچستان ارائه کرد.

علی خضریان با اشاره به سفر هیاتی از نمایندگان به استان سیستان و بلوچستان، گفت: در ادامه سفرهای جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که نگاه ملی به مسائل کشور دارند، روز چهارشنبه هفته گذشته برای بررسی میدانی مسائل و مشکلات جنوبی استان سیستان و بلوچستان وارد چابهار شدیم، همان طور که می دانید پیش از این به خوزستان و شمال استان سیستان و بلوچستان  و سمت زابل سفر داشته ایم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چابهار از مناطق حاشیه نشین بازدید کردیم، با مردم منطقه گفت‌وگو کردیم و برای حل مسائل با بزرگان بلوچستان و مدیران استانی جلسه ای برپا کردیم، در این نشست مشخص شد آنچه عامل حاشیه نشینی شده است عدم بودجه نبود بلکه نبود هماهنگی ها بین دستگاه های اجرایی باعث بروز مشکلات برای مردم و ایجاد پدیده حاشیه نشینی شد.

وی بیان کرد: برای حل مشکلات قرار شد نمایندگان از مسئولان استان مطالبه گر باشند و مدیران قرار شد هماهنگ تر عمل کنند تا اقدامات مثبت صورت بگیرد. از اسلکه صیادی این منطقه نیز بازدیدی صورت گرفتاز جمله مشکلات مردم منطقه عدم صدور مجوز صیادی از سوی شیلات برای بومیان بود این در حالی بود که دولت مجوز صید صنعتی ترال که هزاران  تن ماهی را یکجا صید می کند را به مبلغ ناچیز واگذار کرده است. تاکید شد مدیران شیلات موضوع را بررسی کند و قرار شد که نمایندگان نیز از سازمان کل شیلات کشور عدم صدور مجوزها را پیگیری کنند.

این نماینده مجلس افزود: سپس از منطقه دشتیاری که در نزدیکی مرز پاکستان از بازدید کردیم. با وجود اینکه دو سد این منطقه پر است و آب ریز آن به جاده ها ریخته می شود متاسفانه مردم  از آب شرب با کیفیت بی بهره هستند. فقدان مدیریت آب عامل اصلی بی آبی در این منطقه است.

خضریان در ادامه گفت: طبق آمار دریافتی منطقه دشتیاری پایین ترین سرانه آموزش و بهداشت  را در کشور دارا است، به طوری که حدود 96 هزار کودم 6 تا 11 ساله در مقطع ابتدایی ثبت نام نکرده اند و متاسفانه بر خلاف عدالت آموزشی از سال 92 تا کنون فاصله هزینه برای آموزش بین بلوچستان و تهران 17 برابر افزایش یافته است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 تاکید کرد: راه های جاده ای منطقه قصرقند از دیگر مسائل و مشکلات مردم این منطقه به شمار می رود، متاسفانه راه های سیستان و بلوچستان بسیار شرایطی به مراتب بدتر از متوسط کشوری داشت که از دلایل اصلی محرومیت این منطقه به شمار می رود.

وی گفت: به منطقه ایرانشهر نیز سفر کردیم و از روستاهای اطراف بازدید به عمل آمد که متاسفانه مردم این منطقه از امکاناتی چون حمام و دستشویی بی بهره مند هستند در حوزه برق نیز امکانات مناسبی در روستاها نبود. در ایرانشهر مسائل و مختلف در حوزه آموزش و پروش، راه ها و جاده ها، آنتن دهی موبایل و پوشش اینترنت در جلسه شورای اداری پیگیری شد.

این نماینده مجلس عنوان کرد:در حالیکه منطقه ایرانشهر یکی از قطب های تولید پنبه در کشور است به دلیل ایجاد شایعه استعمادی در دهه 50 به تعطیلی کشانده ش این در حالی است که کشت آزمایشی مرکز تحقیقات کشاورزی بمپور وجود آفت کرم سرخ را تایید نکند. از سوی دیگر کارخانه بافت بلوچ که طی سال های گذشته برای فعال نگه داشتن بخش تولید ناچار به واردات بوده، آماده خرید تضمینی این محصول که دارای با کیفیت است، بوده.

خضریان گفت: به دنبال بازدیدها صورت گرفته امروز در بازگشت به تهران با موسوی، درخشان نمایندگان ایرانشهر و سید نظام الدین موسوی، در حوزه سیاست گذاری کشت پنبه جلسه ای در وزارت جهادکشاورزی با حضور معاون وزیر و مدیران کل مربوطه در سطح کشور برگزار شد که مدیران استانی به صورت مجاز در این نشست حضور پیدا کردند، مقرر شد ضمن اینکه کمیسیون اصل 90 به موضوع عدم کشت پنبه در ایرانشهر، زیر کشت رفتن هزار تا دو هزار هکتار از زمین های مناطق بلوچستان مخصوصا بمپور کلید خورد.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هیات اعزامی پیشرفت مردمی مجلس مقرر کردند نسبت به موضوعات مطرح شده و مسائل اصلی استان کمیته بندی هایی صورت گیرد تا با کمک سایر نمایندگان مشکلات استان سیستان و بلوچستان پیگیری و رفع شود. در آینده این هیات به مناطق محروم دیگر کشور سفر خواهد کرد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد